so

so

عایق الاستومری

الاستومرها چگونه استفاده می شوند؟

الاستومرها به دلیل خاصیت ارتجاعی عالی، پس از تغییر شکل‌ها یا تنش‌های متعدد با گرما، فشار و اصطکاک، در بخش‌های ساختمانی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اینگونه است که الاستومر اشکال مختلفی به خود می گیرد. در خودرو می توان آن را به صورت لاستیک قالب گیری کرد. در صنعت می توان از آن برای ساخت مهر و موم، بلنک یا تکیه گاه های صنعتی استفاده کرد.

بسیاری از پایه های ضد لرزش با استفاده از الاستومرها ایجاد می شوند. آنها نویز را کاهش می دهند و در عین حال عمر ماشین ها را افزایش می دهند. الاستومر تاثیر ارتعاشات و ضربه ها را بر روی تکیه گاه ها کاهش می دهد.

تنها الاستومر شناخته شده برای قرن ها لاستیک بود که توسط کریستف کلمب در سال 1493 در آمریکای جنوبی کشف شد. در طول ملاقات با بومیان، کاشف توپی را می بیند که بچه ها با آن بازی می کنند. این توپ در واقع از شیره خشک شده یک درخت، درخت لاستیک ساخته شده است . هنگامی که سخت می شود، شیره درخت لاستیک به یک ماده الاستیک، لاستیک تبدیل می شود. علاوه بر این، در حال حاضر، این ماده خام به ویژه در ساخت اسباب بازی های کودکان همچنان استفاده می شود. Vulli، سازنده Sophie la Girafe، تنها از شیره درخت لاستیکی در فرآیند تولید خود استفاده می کند.

با این وجود، برای اینکه این شیره خاصیت ارتجاعی لاستیکی پیدا کند، باید تحت  فرآیند ولکانیزاسیون قرار گیرد . هدف این فرآیند پیچیده شیمیایی افزودن گوگرد در داخل الاستومر با هدف ایجاد پل هایی بین زنجیره های مختلف مولکول ها است. به بیان ساده، این عمل باعث حذف ویژگی‌های پلاستیکی مواد می‌شود تا حالت ارتجاعی آن بیشتر شود. ولکانیزاسیون توسط چارلز گودیر پیشگام بود. اما برخلاف تصور، این شیمیدان هیچ رابطه ای با سازندگان لاستیک های گودیر (اشیایی که عمدتا از الاستومرها تشکیل شده اند) ندارد!

امروزه لاستیک دیگر تنها الاستومر شناخته شده نیست. در واقع، به لطف فرآیند اتصال عرضی ، می توان آن را به صورت مصنوعی تولید کرد . این دقیقاً همان چیزی است که ما خواهیم دید.

کراس لینک چیست؟

ساخت الاستومرهای مصنوعی شامل اتصال عرضی پلیمرها (ماده ای متشکل از چندین ماکرومولکول) است. مانند ولکانیزاسیون، اتصال عرضی نیز به دنبال ایجاد پل هایی بین زنجیره های مختلف مولکول است . اتصال متقابل را می توان با استفاده از تابش به دست آورد.

اگر اتصال عرضی تبدیل یک پلیمر به الاستومر را ممکن کند، این فرآیند شیمیایی کاربردهای دیگری نیز دارد. در واقع، برای بهبود مقاومت چوب در حضور آب یا قالب استفاده می شود .

تفاوت بین الاستومر و پلاستومر چیست؟

ما هنوز اصطلاح "پلاستومر" را ذکر نکرده ایم. با این حال، الاستومرها همه پلیمرهای آلی هستند. با این حال، در حالی که الاستومرها به دلیل خاصیت ارتجاعی لاستیکی خود فقط می توانند تغییر شکل الاستیک داشته باشند، پلیمرها دچار تغییر شکل الاستیک و پلاستیکی می شوند. به عبارت دیگر، تغییر شکل یک پلیمر دائمی است. همین تفاوت بین این دو ماده است که ما را از طبقه بندی الاستومرها در دسته مواد پلاستیکی باز می دارد.

همه چیز در مورد خواص کشسانی لاستیک یا الاستومر

الاستومرها، حتی اگر مواد جامد، مایع یا گاز نباشند ، با این وجود خواص مشترکی با آنها دارند.

الاستومر، مانند یک ماده جامد، می تواند بدون تغییر شکل دستخوش تغییر شکل های مختلف شود . به عبارت دیگر، زمانی که محدودیت دیگر وجود نداشته باشد، تقریباً بلافاصله به شکل اولیه خود باز می گردد. ویژگی های پلاستیکی آن تحت تأثیر این رویدادهای مختلف قرار نخواهد گرفت.

الاستومرها همچنین چندین ویژگی مشترک با مواد مایع دارند: سفتی حجم بالا، سفتی شکل کم و ضرایب انبساط و تراکم پذیری مشابه. در نهایت، مانند گاز، کشش الاستومر تحت تأثیر یک بار "متناسب با دمای مطلق" است . به عبارت دیگر، یک الاستومر کامل هم جامد، هم مایع و هم گاز است .

الاستومرها چه کاربردهایی دارند؟

شما بدون شک روزانه از انواع الاستومرها استفاده می کنید. در واقع، همانطور که خواهیم دید، این مواد در بخش های مختلف فعالیت استفاده می شوند.

استفاده از الاستومرها در بخش خودرو

الاستومرها در طراحی لاستیک ها، کمک فنرها یا آب بندی بدنه استفاده می شوند . برخی از الاستومرهای تخصصی به شکل مایع حتی به عنوان روغن در صنعت خودروسازی استفاده می شوند.

استفاده از الاستومرها در بخش هوانوردی

از سوی دیگر، فلورالاستومرها شامل ساخت لوله هایی هستند که در موتورهای هواپیما استفاده می شود .

استفاده از الاستومرها در بخش عایق کاری و آب بندی

الاستومرها امکان طراحی چندین محلول عایق را فراهم می کنند .آنها در واقع در فوم های صوتی و همچنین در بخش عایق الکتریکی یافت می شوند. نوارهای آب بندی و همچنین ورق های اتصال نیز با استفاده از الاستومر طراحی شده اند.

البته الاستومرها در بسیاری از بخش های فعالیت یافت می شوند. قبلاً به استفاده از لاستیک در اسباب بازی های کودکان اشاره کردیم. از الاستومرها در زمینه شیمی، در برآمدگی پلاستیک و غیره استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد